• 1402/11/01 - 09:04
  • 33
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
درباره ترجمان دانش

درباره ترجمان دانش

درباره ترجمان دانش

امروزه دانشگاه ها مستلزم پاسخ به نیاز های جامعه می باشند که این امر از طریق تبدیل دانش نظری به دانش کاربردی میسر خواهد بود. در این میان دانشگاه ها نقش تولید کننده دانش و سازمان ها و جامعه نقش دریافت کننده دانش را ایفا خواهند کرد. یکی از مهم ترین بخش های انتقال دانش، ترجمان یافته های پژوهشی به شیوه ای عملکردی می باشد. انتقال دانش به جریان انداختن اطلاعات(شامل ایده های خوب، نتایج تحقیقات و مهارت ها( از درون موسسات آموزشی به سمت مشاغل و جوامع محلی و منطقه ای است)، مثال هایی از انتقال دانش عبارت است از تحقیقات کاربردی، مشاوره ها، مشارکت در انتقال دانش آموزش عوامل مربوط به شغل، حق ثبت، ایجاد شرکتهای اقماری و توسعه ی حرفه ای پیوسته.

ترجمان دانش، به عنوان روشی جهت استفاده کاربردی از دانش نظری تولید شده توسط دانشگاه ها است.ترجمان دانش یکی از مفاهیمی است که با کاربرد دانش در بالین ارتباط نزدیک دارد و امروزه به کرات در مقالات علوم سلامت به چشم می‌ خورد.( رسولیان و همکاران 1399)  با این حال در تعریف و خصوصیات این مفهوم ابهام و عدم توافق وجود دارد. تحلیل مفهوم ترجمان دانش محققین را در دستیابی به یک تعریف یکسان، روشن و قابل درک که کاربرد دانش پرستاری را تسهیل خواهد کرد یاری خواهد داد.

 

مراحل ترجمان دانش

قرار است چه پیامی؟ به چه کسی؟ توسط چه کسی؟ چگونه؟ و با چه اثری انتقال یاید؟

چه پیامی؟ داده ها و اطلاعات پیامی نیستند که ما بخواهیم برای کاربردی شدن انتقال دهیم. یعنی نه تک تک اعداد (داده ها) و نه میانگین و انحراف معیار (اطلاعات) را به کسانی که تصمیم گیرنده هستند انتقال نمی دهیم. البته باید توجه کرد که اطلاعات اعم از این که بخواهیم به کاربرد برسند و یا نرسند برای سایر پژوهشگران مهم هستند. برای این کار حتماً مقاله منتشر می­کنیم، ولی اگر مقاله نتیجه نهایی اش هنوز به حدی نیست که در عمل به کار گرفته شود دیگر این پیام را نباید به گروههای مخاطب برای تغییر در عمل ارسال کرد. چه بسا انتشار پیام از پژوهش هایی که هنوز نتایج آنها قطعی نیست، سلامت افراد را در معرض مخاطره قرار دهد. مطالعه های بر روی خبرهای منتشره در رسانه های عمومی در ایران نشان داده، که هیجده درصد اخبار منتشره در این رسانه ها از نظر کیفیت علمی کفایت لازم برای انتشار را نداشته اند. بنابراین مهم است چه پیامی در خبر ترجمان دانش مطالعه خودمان منتقل می کنیم

به چه کسی؟ برای تعیین مخاطب (یا مخاطبین)پیام، چند سوال مفید میباشد. - پیام به چه کسی(یا چه کسانی) مربوط میگردد؟ -آگاهی از این دانش و یا نتایج این پژوهش خاص برای چه کسی (یا چه کسانی) مفید است؟ -چه کسی (یا چه کسانی) میتواند این دانش را )یا نتایج این تحقیق را( در عمل به کار گیرد؟ گروه مخاطب مستقیم گروهی است که با این سوالها مشخص میشود و از دانش مطرح شده در وهله نخست (و بدون واسطه) استفاده خواهند کرد. علاوه بر این که باید مشخص کرد که این افراد چه کسانی هستند، برای این که گامهای بعدی را بتوان درست طی کرد، خوب است خصوصیاتی از این افراد مورد توجه قرار گیرد. توسط چه کسی؟ خصوصیات افراد رساننده پیام عبارتست از "به روز بودن دانش فرد"، "برخورد انسانی توام با رعایت اخلاق حرفه ای"، "اهتمام فرد به انتقال دانشی که دارد" و "مشارکت دادن ذینفعان در تصمیم گیری­ها" بوده است.

چگونه؟ اگر تعریف ترجمان دانش را مرور کنید مشخص میشود که تاکید آن بر تعامل است . تعامل بین تولید کننده دانش و تصمیم گیرنده ( در واقع همان گروه مخاطب است). اگر ترجمان دانش فعال باشد امکان این که دانش منتقل شده منجر به تغییر رفتار تصمیم گیرنده شود بیشتر است . در بسیاری از شرایط ممکن است رفتارهای غیر فعال مانند انتشار مقاله و یا گزارش، تاثیر چندانی نداشته باشد. در چنین شرایطی روشهای فعال میتوانند در صورت پایداری، تغییرات مورد نظر را ایجاد کنند. از دسته ترجمان دانش فعال میتوان به تهیه محتوی مناسب برای گروه مخاطب (نشستهای آموزشی مانند برگزاری کارگاه ، استفاده از افراد تاثیر گذار آموزش و ارایه عملی در محل ارایه خدمت، بازبینی و بازخورد و یادآور ها اشاره کرد). البته اینها نمونه هایی از مداخله های ممکن هستند، بر حسب نوع تغییری که هدف پیام قابل انتقال است و شرایط گروه مخاطب، تاثیر متفاوت دارند.

با چه اثری؟ هدف این است که مشخص کنیم که چه اتفاقی اگر بیافتد، انتقال دانش به نتیجه رسیده است و دانش کاربردی شده است. استفاده دانش را سه گونه میدانند، استفاده های مستقیم و غیرمستقیم و استفاده نمادین. اگر دانش به شکل مناسب به گروه مخاطب برسد بتواند روی گروه مخاطب تاثیر بگذارد، نگرش، قصد و رفتار آنها را تغییر دهد، استفاده مستقیم است. در این صورت و در نهایت ترجمان دانش بر روی سلامت افراد جامعه موثر خواهد بود.

انواع مخاطبان ترجمان دانش

مردم و رسانه ها، پژوهشگران و متخصصان، سیاست گذران درمانی، سیاست گذاران پژوهشی .(نجات و همکاران 1399) می باشند.

 

آشنایی با پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور

    پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور با هدف گردآوری، انتشار و اشاعه اخبار حاصل از تحقیقات نظام سلامت در کشور از سال 1396 راه اندازی شده است. هدف از راه اندازی این سامانه انتشار سریع اخبار مستند و مبتنی بر شواهد از پژوهش های سلامت کشور به روشی صحیح،  سریع  و با دسته بندی‌های مناسب برای ذینفعان و گروه های هدف است. یکی از کارکردهای این سامانه، برقراری ارتباط بین محققان و مردم و سایر ذینفعان جامعه از طریق انتقال پیام و اخبار منتج از طرح‌های تحقیقاتی است.

اهداف پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور

  • انتقال دانش تولید شده حاصل از طرحهای پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور
  • افزایش تعامل بین محققان و جامعه، تصمیم گیرندگان و سیاستگزاران
  • ارتقاء آگاهی و اطلاع‌رسانی از نتایج پژوهش‌های علوم پزشکی

 

 

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 60105

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید